انواع ام دی اف

4 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | پنجشنبه 15 تير 1396 در ساعت 10 : 48 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در این بخش شما را با انواع ام دی اف آشنا خواهیم کرد.با آرتا پرس همراه باشید تا اطلاعات جامعی در زمینه ام دی اف به دست آورید.

  • ام دی اف نازک ( Thin MDF ) :

همانطور که از اسم این نوع ام دی اف ها مشخص است نازک هستند و موارد استفاده آنها در جاهایی است که نیاز به لایه های چوبی نازک داریم مثل پشت کابینت ها ، یا جاهایی که بر روی دیوار به عنوان دیوارپوش از ام دی اف اسفاده می شود، برای سطح های چوبی که نیاز به یک لایه نازک داریم ، در تمامی این موارد از این نوع ام دی اف استفاده میکنیم.

  • ام دی اف ضخیم ( Thick MDF ) :

این نوع ام دی اف از نامش مشخص است که از نوع ضخامت بالا هستند . کاربرد این نوع ام دی اف زمانی است  که ضخامت بالا مورد نیاز است . برای ماشینکاری ، دکور زدن و طرح و نقش دادن به دکورهای مختلف ، از این نوع ضخیم ام دی اف استفاده می شود.

  • ام دی اف با فرمالدئید کم ( Low Formaldehyde) :

در طراحی های دکوراسیون داخلی و بخش هایی از ساخت و ساز مبلمان ها از نوعی از ام دی اف استفاده میشود که  به ام دی اف با فرمالدئید کم  معروف است. این نوع از ام دی اف استاندارد ترین نوع آن است. و از این جهت برای صنعت مبلمان مناسب است که در برابر خوردگی فلزات مقاوم است.

  • ام دی اف مقاوم در برابر رطوبت ( MDF.HLS – MDF.H ) :

همانطور که میدانید در کل چوب و حتی ام دی اف اگر در معرض رطوبت قرار بگیرند آب  و رطوبت به آنها نفوذ کرده و به اصطلاح میتوان گفت که چوب ورم میکند یا باد میکند. بخصوص این اتفاق زمانی می افتد که ضخامت چوب کمتر از شش میلی متر باشد یعنی این اتفاق یعنی رطوبت برداشتن برای چوب ها و ام دی اف های بسیار نازک بیشتر می افتد و چون نازک هستند بیشتر در معرض خطر قرار میگیرند.

بنابراین طراحان و صنعتگرانی که چوب های ام دی اف را تولید کرده بودند به این فکر افتادند که راه حلی پیدا کنند که دیگر این مشکل وجود نداشته باشد . بنابراین آنها در ساختار ام دی اف از چسب استفاده کردند و استفاده از چسب باعث شد که لایه های ام دی اف ضد آب شوند و دیگر به راحتی رطوبت در آنها نفوذ نکند. و اینگونه ام دی اف مقاوم در برابر رطوبت نیز ساخته شد.

موارد استفاده از این نوع mdf ها بیشتر در جاهایی است که در معرض رطوبت قرار دارند می باشد مثل حمام و دستشویی ، راه پله ها و گاهی مبلمان هایی که در فضای باز قرار میگیرند و ممکن است باران بر روی آنها ببارد و غیره.

انواع ام دی اف

  • MDF مقاوم در برابر حشرات و قارچها :

در استفاده از ام دی اف برای کفپوش برای نواحی مرطوب مثل شمال بهتر است که از این نوع از ام دی اف استفاده کنیم . چرا که این نوع ام دی اف در برابر انواع حشره و انواع خوردگیها مقاوم هستند  و گزینه خوبی برای این موارد به حساب می آیند.

  • MDF  مقاوم در برابر آتش (Flame Retardant MDF  ) :

اگر قصد دارید برای فروشگاه خود و یا قفسه بندی آنجا از چوب ام دی اف استفاده کنید بهتر است که از این نوع ام دی اف برای اینگونه موارد استفاده شود . چراکه اینگونه ام دی اف ها در برابر آتش سوزی مقاوم هستند و بهترین انتخاب برای این زمان فقط همین ام دی اف ها هستند.

  • فیبر با چگالی بالا ( HDF : high density Fiberboard ) :

گاهی اقات نیاز داریم که  از چوب  های ام دی اف با چگالی بسیار بالا استفاده کنیم که علاوه بر اینکه  وزن سبکی دارند بسیار محکم نیز باشند و بتوانند فشار بسیار زیادی را تحمل کنند . در امریکا و چین تولید این نوع ام دی اف بسیار رایج است و این دو کشور از تولیدکنندگان بسیار مطرح در این زمینه می باشند . خاصیت هایی که این نوع ام دی اف را متمایز میکند قابلیت ماشینکاری آن است که به راحتی انجام میشود و این از نکاتی است که این نوع را مطرح کرده است.

  • فیبر با چگالی پایین ( LDF : Low Density Fiberboard ) :

برعکس حالت قبل که به چوبی با چگالی بالا نیاز داشتیم ، حال در این نوع نیازی به چگالی بالا نداریم و تنها مورد استفاده این نوع ام دی اف فقط برای عایق حرارتی است و گاهی برای عایق صدا نیز به کار برده میشود.

  • MDF  با روکش های تزئینی ( Decorative Surfaced MDF ) :

نوعی از روکش ها هستند که برای تزئینات استفاده میشوند و برای بخش صنعت به کار برده می شوند . این نوع روکش ها در بخش صنعت بسیار جا افتاده اند و برای استفاده های اینچنینی بخش اعظمی از تولیدات کارخانه ای را شامل می شوند.

  • MDF های قالب گیری شده :

از ام دی اف های قالب گیری شده برای روکش درب های تولیدی چوبی استفاده میکنند و میتوانند در مراحل بعدی بر روی آنها از طرح های خاصی نیز بهره ببرند.

  • ام دی اف خام:

شاید تابحال روش تولید خشک را نشنیده باشید ، این روش برای تولید ام دی اف خام مورد استفاده قرار میگیرد . به این شکل که ابتدا ام دی اف را به روش خشک تولید میکنند و در مرحله بعد ، پس از تولید روکش میشود. این روکش ها زیبایی خاصی را به ام دی اف می بخشد چراکه براحتی میتوانید بر روی آن از طرح های خاص و شیک استفاده نمایید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این روکش به عمر بیشتر این نوع ام دی اف کمک شایانی میکند. همانطور که میدانید بخش اعظم ساخت دکوراسیون های داخلی ساختمان ها ام دی اف ها هستند پس هرچه بتوانیم طرح و رنگهای بیشتری به ام دی اف ها بدهیم و به طور همزمان طول عمر آنها را نیز بیشتر گنیم کمک بسیاری به پیشرفت صنعت طراحی دکوراسیون داخلی کرده ایم.از موارد استفاده برای این موارد میتوان آرک ها و نماهای داخلی و خارجی را نام برد.

مزایا:

  • لبه هایی دارند که میتوانیم به انها شکل بدهیم.
  • استحکام بیشتری نسبت به چوب های دیگر دارند.
  • تراکم بسیار زیادی در ساخت آنها وجود دارد.
  • ظاهر بسیار زیبایی دارند و این باعث میشود که در صنعت دکوراسیون بسیار مورد استفاده قرار بگیرند.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :